Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych

Pasażerom linii lotniczych na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, przysługują odszkodowania pieniężne w walucie euro (€) za zaistnienie następujących zdarzeń:

I.   odwołanie lotu;
II.  opóźnienie lotu o co najmniej 3 godziny;
III. odmowa wpuszczenia pasażera na pokład samolotu;
IV. brak zaistnienia „nadzwyczajnych” okoliczności skutkujących wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego.
V. w przypadku odwołania lotu brak poinformowania pasażera o tym fakcie na 14 dni przed planowanym lotem.

Pasażerom, którzy podczas podróży lotniczej 
znajdą się w powyższych sytuacjach przysługuje odszkodowanie w wysokości:

I.  250 € przy lotach wewnątrzwspólnotowych* o długości do 1 500 km;
II. 400 € przy lotach wewnątrzwspólnotowych o długości od 1 500 km do…, (brak górnego progu granicznego) oraz przy innych lotach * o długości od 1 500 km do 3 500 km;
III. 600 € przy innych lotach o długości powyżej 3 500 km.

*Warto zauważyć, iż rozporządzenie 261/2004 posługuje się dwoma wykluczającymi się pojęciami lotów „loty wewnątrzwspólnotowe” oraz „inne loty”.

Organem właściwym dla rozpatrzenia skargi pasażera jest sąd powszechny – cywilny lub krajowa władza lotnicza w danym państwie Unii Europejskiej (w Polsce jest to Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z siedzibą w Warszawie). 

WŁAŚCIWOŚĆ MIEJSCOWA:

Terytorium Unii Europejskiej
- miejsce zdarzenia – startu, odwołanego, opóźnionego lotu lub miejsce odmowy wpuszczenia 
na pokład na terytorium Unii Europejskiej;
- przewoźnik wspólnotowy (przedsiębiorstwo lotnicze mające siedzibę na terytorium UE);
lub
- przewoźnik nie wspólnotowy (przedsiębiorstwo lotnicze mające siedzibę poza terytorium UE).


PEŁNA OCHRONA PASAŻERA WYNIKAJACA Z ROZPORZĄDZENIA 261/2004 WŁAŚCIWA KRAJOWA WŁADZA LOTNICZA MIEJSCA ZDARZENIA (STARTU, PLANOWANEGO STARTU).

PRZYKŁADOWO 
Start lotu – Warszawa (Polska), przewoźnik lotniczy z Hiszpanii, organ właściwy = Krajowa Władza Lotnicza w Polsce;
Start lotu – Ateny (Republika Grecji), przewoźnik lotniczy z Francji, organ właściwy 
= Krajowa Władza Lotnicza w Grecji; 

Terytorium poza Unią Europejską
- miejsce zdarzenia – startu, odwołanego, opóźnionego lotu lub miejsce odmowy wpuszczenia 
na pokład terytorium Państwa Trzeciego (kraje nienależące do UE i z nią nie stowarzyszone).
- przewoźnik wspólnotowy (przedsiębiorstwo lotnicze mające siedzibę na terytorium UE)
PEŁNA OCHRONA PASAŻERA WYNIKAJACA Z ROZPORZĄDZENIA 261/2004 – WŁAŚCIWA KRAJOWA WŁADZA LOTNICZA PIERWSEGO MIEJSCA LĄDOWANIA NA TERTORIUM UE. 
lub
- przewoźnik nie wspólnotowy (przedsiębiorstwo lotnicze mające siedzibę poza terytorium UE)

BRAK ZASTOSOWANIA ROZPORZĄDZENIA 261/2004. 

PRZYKŁADOWO 
Start lotu – Kair (Arabska Republika Egiptu), przewoźnik lotniczy z Hiszpanii, międzylądowanie w Grecji organ właściwy = Krajowa Władza Lotnicza w Grecji - pierwszego miejsca lądowania na terytorium UE;
Start lotu – Kair (Arabska Republika Egiptu), przewoźnik lotniczy z Egiptu, brak organu właściwego zgodnie z rozporządzeniem 261/2004, nawet pomimo lądowania na terytorium UE.  


Zadzwoń





600 839 264
Wyślij wiadomość
Imię i Nazwisko

E-mail*

Treść*